تكرار خاطره تلخ سرمازدگي در ساوه بعيد است/باغداران نگران نباشند

به گزارش خبرگزاری ساوه خبر – ایسنا/مرکزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: احتمال تکرار خاطره تلخ سرمازدگی باغات ساوه دور از ذهن بوده و بعید است.
حسن شریفی در گفتگو با ایسنا، با یادآوری سرمازدگی باغات این شهرستان در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۵ که منجر به کف بر شدن درختان شد، اظهار کرد: سرمازدگی سال ۱۳۹۵ در دوم آذرماه و زمانی اتفاق افتاد که دمای هوا حدود ۲۸ درجه بالای صفر بود و درختان هنوز به خواب کامل معمول در  فصل سرما فرو نرفته بودند.

وی به روند کاهشی دما هوا طی روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: برودت هوا در روزهای اخیر در حالی اتفاق می افتد که درخت به خواب کامل زمستانی رفته است و افت دما نیز با شیب ملایم حادث می شود، در نتیجه احتمال وقوع سرمازدگی در باغات و مشخصا درختان انار دور از انتظار بوده و بعید است.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه به پیش بینی ماهانه نوسانات دمایی اشاره کرد و افزود: با اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش محسوس دمای هوا در روزهای نخست بهمن ماه سال جاری، جلسه مدیریت بحران شهرستان تشکیل و تمهیدات لازم برای پیشگیری از وقوع هرگونه خسارت به باغات و اراضی اتخاذ شد.

وی بیان کرد: با تشکیل جلسه مدیریت بحران و در راستای آمادگی تولیدکنندگان بخش کشاورزی و دامی، به همه گلخانه داران، دامداران، مرغداری ها و بهره برداران بخش کشاورزی اعلام شد که نسبت به ذخیره سازی سوخت مورد نیاز در فصل سرما اقدام کنند.

شریفی ادامه داد: به تمامی  باغداران نیز توصیه شده است که فعلا از انجام آبیاری صرف نظر کنند زیرا سرمای شدید باعث رقیق شدن شیره های گیاهی در بافت ها و یخ زدگی آنها شده و در نهایت موجب بروز خسارت به درختان  خواهد شد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی نشان از کاهش دمای هوای شهر ساوه تا منفی ۶ درجه و در نقاط سردسیر بخش نوبران تا منفی ۱۳ درجه است و از آنجاکه درختان انار، زیتون، انجیر و … تا این میزان کاهش دما را به راحتی تحمل خواهند کرد، لذا با این میزان برودت هوا، پدیده سرمازدگی باغات منتفی است.

مدیر جهادکشاورزی ساوه در ادامه گفت: تمامی ضدیخ های گیاهی که مورد استفاده کشاورزان قرار می گیرد حاوی کود پتاسه است که با چند درجه بیشتر از پیش بینی هایی که در مورد  کاهش دمای هوا صورت می‌گیرد، مقاومت درخت را افزایش خواهد داد. از این رو به باغداران توصیه می شود که از این کودها که حاوی پتاسیم بالاست برای مقاومت بیشتر درخت در برابر سرما استفاده کنند.
 

وی همچنین تصریح کرد: در مقطعی که برودت هوا حادث می شود آبیاری بارانی و قطره ای  مشکلی ندارد و حتی باعث می شود که آب، شدت سرما را جذب کند و باعث تعدیل دما شود.

شریفی به روشن کردن آتش و رهاسازی دود در باغات به منظور جلوگیری از سرمازدگی درختان نیز اشاره کرد و گفت: در فصل سرما به دلیل اینکه میزان برودت مقطعی نیست و مداوم است نمی توان با استفاده از دود مانع سرمازدگی درختان شد، اما این راهکار در فصل بهار که مدت سرما محدود و مقطعی است کارساز خواهد بود.

شریفی با تاکید براینکه باغداران هیچ نگرانی در خصوص سرمازدگی باغات نداشته باشند، گفت: قطعا با این میزان جبهه هوای سرد نمی توان احتمال داد که باغات ساوه به سرنوشت سرمازدگی سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۹۵ دچار شوند.