یک دنیا مشکل و مطالبه در خاستگاه مشهورترین انار جهان

یک دنیا مشکل و مطالبه در خاستگاه مشهورترین انار جهان

به گزارش پایگاه خبری ساوه خبر بخشدار بخش مرکزی ساوه با اشاره به اینکه توسعه همه جانبه و سطح ارائه خدمات در روستاهای این بخش ارتقاء یافته است، گفت: ظرفیت ها و پتانسیل های بخش مرکزی این شهرستان به مراتب بیشتر از مشکلات آن است و نیازمند همراهی بین بخشی مسئولان برای فراهم کردن بستر توسعه و پیشرفت این منطقه هستیم.

مجید ولدخانی ، با اشاره به اینکه بخش مرکزی شهرستان ساوه به وسعت حدودا ۴۵۹ هکتار دارای جمعیتی بالغ بر ۴۲ هزار نفر است و تعداد ۸۷ شهید والامقام در ۲۱ روستای این بخش مدفون هستند، اظهار کرد: بخش مرکزی دارای بیش از ۱۰۰ روستا و منطقه بوده که از تعداد کل روستاها ۵۶ روستا دارای دهیاری و ۴۱ روستا دارای شورای اسلامی است و به زبان های ترکی، فارسی، کردی و لری سخن می‌گویند.

وی با بیان اینکه این بخش بزرگترین تولیدکننده انار در سطح کشور به شمار می‌رود که بهترین رقم انار آن “ملس” است و با برند جغرافیایی ساوه به ثبت جهانی رسیده است، افزود: از دیگر محصولات این بخش می‌توان به انجیر، پسته، آلو، طالبی، زیتون، گندم، جو و ذرت اشاره کرد. وسعت باغات انار این شهرستان در حدود ۱۱ هزار هکتار بوده که بیشترین سطح زیر کشت باغات را به خود اختصاص داده و میزان تولید انار در حدود ۱۶۰ هزار تن است.

او با بیان اینکه بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور با بیش از ۲۰۰ هکتار زیر بنا و ۲۹۰ واحد گلخانه‌ای در بخش مرکزی ساوه قرار دارد، اظهار کرد: در بخش تولیدات گیاهی تنها تولید کننده زیتون استان مرکزی با مساحت ۷۰۰ هکتار زیر کشت و همچنین باغات پسته به مساحت ۳ هزار هکتار بوده و طالبی ساوه شهرت جهانی دارد که مقدار تولید آن در سال بالغ بر ۵۰ هزار تن است.