مهدی الیاسی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ساوه به مناسبت نهم اردیبهشت، روز ملی شوراها پیامی صادر کرد

مهدی الیاسی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ساوه به مناسبت نهم اردیبهشت، روز ملی شوراها پیامی صادر کرد

به گزارش پایگاه خبری ساوه خبر :

مهدی الیاسی معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان ساوه به مناسبت نهم اردیبهشت، روز ملی شوراها پیامی صادر کرد

بسم الله الرحمن الرحیم

امرِ ممدوحِ شور و مشورت، امری عُقلائی و نیازی مبرم برای انسانِ محتاج به زیست اجتماعی است که اختیار کرده است تا با مشارکت و هم افزایی در فکر و اندیشه ی دیگران از گرفتار شدن در ورطه ی استبداد احتراز کند و سرنوشت محتوم هلاکت را برای خویش رقم نزند.

اساساً جامعه ای که بر بنیان های شورائی شکل نگیرد، جامعه ای جزیره ای و غیر مدنی است که مردمان آن سعادتمند نخواهند بود چرا که از پیوندهای عمیق اجتماعی محروم شده اند.

بررسی سبقه ی رفتار شورائی از عهد باستان در تالار شهرها، آگواراها و سنای روم تا دارالنُّدوه در جزیره العرب، تا مجلس مهستان در ایران باستان و بین النّهرین نشان می دهد که تمدّن های بزرگ و یا شناخته شده، هر چند عرصه ی تاخت و تاز سلاطینِ مستبد بوده اند، امّا هرگز از نعمت شورا و مشورت در اداره ی حاکمیّت های خویش بی بهره نبوده اند.

امروز به طریق اولی، انقلاب اسلامی ایران که دودمان سلاطینِ جور را بر باد داد، تجسّم یک نظام مدنی و مردمی است که با اتکاء به سبقه ی ملّی و صبغه ی دینی خویش و به واسطه ی رای ملّت، از نهادهای متعدّد شورایی شکل گرفته است؛ انقلابی که در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با رای اکثریّت مطلق مردم، نظام سیاسیِ خویش را معیّن ساخت و در ادامه، مقوله ی انتخابات و صندوق رای را مبنا و ملاک و مناط اداره ی کشور مقرّر نمود.

انقلابی برخوردار از قانون اساسی مترقّی به عنوان مستحکم ترین میثاق ملی که اصول متعدّدی از آن بالخصوص اصل ششم و اصول یکصدم تا یکصد و ششم این قانون، مبیّن و مویّد روش شورایی در حاکمیّت است.

نهم اردیبهشت ماه ( روز ملّی شوراها ) به عنوان گاه شمارِ اولین دوره ی شوراهای شهری و روستایی، تجلّی اراده ی ملّی و مشارکت عمومی در اداره ی امور کشور است؛ روزی که نمودِ اصالت و کارآمدی نظام شورائی است و قبل از هر چیز تاثیر زحمات بی دریغ هزاران تن از منتخبین مردم در مجموعه ی مدیریت شهری و روستایی را به نمایش می گذارد.

امروز پس از گذشت ۲۵ سال از شکل گیری اوّلین شوراهای شهری و روستایی، با قاطعیّت می توان ادّعا کرد که این نهاد برخاسته از رای مردم به شایستگی بخشی از بار سنگین اداره ی کشور را به دوش کشیده و منشاء آثار نیک و سازنده شده است.

مدیریت های شهری و روستاییِ موفّق در شهرستان ساوه در نتیجه ی مساعیِ مخلصانه و رفتار قانونمندانه ی صدها مرد و زن معتمد و متعهّدی است که بخشی از سازندگی و آبادانی امروز دیار یاقوت های سرخ را رقم زده‌اند.

این‌جانب با تبریک این روز خجسته، تلاش و کوشش تمامی اعضای محترم شوراهای شهری و روستائی را ارج می‌نهم و بر همکاری و تعامل تنگاتنگ، منطقی و ضابطه‌مند با رویکرد حل مسائل مجموعه‌ی سخت‌کوش اجرائی و اداری شهرستان با این گرامیان تاکید می‌کنم.

مهدی الیاسی
معاون استاندار و فرماندار ویژه‌ی شهرستان ساوه