آتش بیاران ایرانهراسی در لندن

آتش بیاران ایرانهراسی در لندن

آتش بیاران ایرانهراسی در لندن

دوستم خبرنگار انگلیسی مقیم کابل است. میگوید ویدیوی منتسب به بدرفتاری پلیس ایران با مهاجران افغانستانی بمب خبری شده و احساسات ضدایرانی در افغانستان را بشدت تحریک کرده. منبعش را میپرسم، توییت ستار سعیدی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی را برایم میفرستد. از آقای ستار سعیدی که رسما تخریبچی رابطه دو ملت و مامور تفرقه و افزایش ایرانهراسی شده ده سوال میپرسم:

جناب آقای ستار سعیدی
۱- به نظر شما که سالها کار تلویزیونی کردید صدا و تصویر ویدیو سینک و همزمان است؟
۲- آیا هیچ نشانه‌ای، حتی یک پرچم ایران، می‌بینید که محتمل کند این فیلم در یک پاسگاه در ایران فیلمبرداری شده؟
۳- از نظر عقلانی ممکن نیست این ویدیو مثلا در قندهار ساخته شده باشد؟
۴- منبع شما برای این ویدیو چیست؟ از کجا آن را برداشتید؟ آیا این اصل اولیه خبرنگاری نیست که منبع را در پایین توییت ذکر کنید؟
۵- منبع اولیه این ویدیو در فارسی، آمدنیوز است. زردنامه‌ای متعلق به فردی که مشکوک به عدم سلامت روانی و دماغی است. چگونه خبرنگار بی‌بی‌سی به آمدنیوز استناد میکند؟
۶- آیا جنس تصویر این ویدیو عادی است؟ آیا شباهتی به دوربین موبایلهای امروزی دارد؟
۷- از خودتان پرسیدید چگونه این ویدیو به بیرون درز کرده؟ یا چرا؟
۸- قبل از بازنشر این کلیپ و اعتبار دادن به چیزی که میتواند #فیک_نیوز باشد به سوالهای بالا اصلا فکر کردید؟ چند ثانیه؟
۹- پلیس ایران دیروز اعلام کرد که «بلافاصله بعد از انتشار این ویدیو بررسیهایی انجام داده و مشخص شده انی واقعه در هیچکدام از مقرهای ناجا رخ نداده و بنابراین شناسایی و دستگیری عاملان تهیه این فیلم در دستور کار پلیس قرار گرفته». آیا شما که از اعتبار بی‌بی‌سی مدعی انصاف و بیطرفی برای انتشار یک فیک_نیوز خرج کرده بودید احساس وظیفه کردید که تکذیبیه پلیس ایران را هم منتشر کنید؟
۱۰- بهتر از من میدانید سعودی و اسراییل و آمریکا بشدت دنبال افزایش شکاف میان ایران وهمسایگانش هستند. به ویژه عراق و افغانستان. تابستان دیدیم که ویدیوهای دروغین از ایران چگونه منجر به حمله به کنسول ایران در بصره شد. سوال اینست: منفعت شخص شما و بی‌بی‌سی در افزایش این شکاف چیت؟

علی علیزاده