نام آوران شاهسون |ایل شاهسون | نامداران ایل شاهسون

نام آوران شاهسون |ایل شاهسون | نامداران ایل شاهسون

نام آوران شاهسون

نام داران ایل شاهسون

ایل شاهسون

طایفه در دوران فتحعلی شاه قاجار از گنجه ی امروزی وارد ایران دشت مغان شده اند که جزو بزرگترین طوایف شاهسون محسوب میشود . از دلاور مردان این طایفه میتوان به جواد خان امیر تومان اشاره کرد که فردی نترس و جنگاور بوده است.
جواد خان امیر تومار :

از طرف مادر از تیره حاج محمد لو از طایفه حاجی خواجه لو و از طرف پدر از تیره محمد خانلو از طایفه حاجی خواجه لو می باشد . نام مادرش گل اندام دختر حاج محمد بود .
جواد خان حاج خواجه لو در سال ۱۳۲۰ روز قبل از تجاوز نیروهای روس به نواحی شمال و شمال غرب ایران دار فانی را وداع گفت.
نام آوران شاهسون
جنگ سرانداز خانم خواهر جوادخان امیر تومان با لشگریان روس سرانداز خانم که جوادخان به خاطر رشادت وسلحشور ی وی، او را برادر خطاب می کرد در زمان حمله شوروی به خاک ایران عزیز دوشادوش برادر خویش با پوشش لباس جنگی مردانه در میدان نبرد با لشگریان روسیه می جنگید و مواظب سنگر حوادخان نیز میشد وبا استفاده از تاکتیک جنگی صدها سالدات روسی را به قتل می رساندند شهامت وشجاعت این زن وطن پرست عشایر ،پس از گذشت یک قرن هنوز هم در اذهان عشایر ورد زبان شده واشعار آن زمان را که در وصف او سروده اند در مجالس ومحافل اعم از زن ومرد بیان می نمایند
یند از ایشان سئوال می فرمایند که چه لزومی است شما به مانند برادر خود در میدان نبرد با بیگانگان دوشادوش برادر نامدار خود مشغول جنگ می شوید ؟
بیان فرموده که با شوهر خویش عهد وپیمان کرده ام که در زمان جنگ باید به برادر خودم جوادخان کمک کنم وتحمل تنها گذاشتن او در میدان جنگ را ندارم وبه رزمندگان جنگی کمک وخود فرماندهی قسمتی از جنگ را به عهده می گیرم وشوهرم نیز آن را قبول کرده بنابرین در تمامی جنگ برادرم شرکت وتحمل تنهایی وی را در جنگها ندارم.
شعر سروده در قهرمانی سرانداز در زمان جنگ روس لعنتی وایران که به تقویت روحیه سلحشوران می سرودند:
توفنگی دولدور سرانداز !
بایراغی قالدور سرانداز !
گوجووی بیلدور سرانداز !
آی سرانداز، آی سرانداز *