جناب استاندار! اجازه هست؟

جناب استاندار! اجازه هست؟

بسمه تعالی

-سخنی با استاندار محترم استان مرکزی:

 

حجت فاتح 

مدیر مسئول پایگاه خبری ساوه خبر 

۲۸ اردیبهشت  ۱۴۰۱

 

در سفر دیروز استاندار محترم مرکزی به شهرستان ساوه جمله ای از قول ایشان در فضای مجازی منتشر گردید دقیقا با این مضمون:

” مشکلات روبنایی متاثر از مهاجرپذیری و تعدد اقوام، شرایط را در این شهرستان پیچیده کرده است که با تعامل و هم افزایی می توان در این رابطه کارسازی کرد”

این سخن هرچند نشاندهنده درک واقعیتهای موجود می باشد اما افق امید کماکان گرگ و میش است.

همه ما می دانیم و استاندار محترم نیز قطعاً مستحضرند که آنچه ساوه را تبدیل به بارانداز جمعیتی حاصل از مهاجرت دهها هزار مهاجر به این شهر نمود چیزی نبود جز بارگذاری سنگین صنعتی در این جغرافیا.

تا قبل از احداث شهرصنعتی کاوه در این شهرستان، نه اثر چندانی از تعدد اقوام بود و نه نشانی از نقاط متعدد حاشیه شهر و ترافیک و کم آبی و آلودگی هوا….

اما احداث این شهرک عظیم، سیل مهاجران را از اقصی نقاط کشور روانه این شهرستان نمود و شاید از رهگذر همین جابجاییهای عظیم جمعیتی در سطح کلان کشور باشد که جزو رکوردداران سوانح جاده ای در سطح جهان بشمار می رویم.

حال در شرایطی که عالی ترین مقام اجرایی استان از پیچیدگی مشکلات این شهرستان که متاثر از مهاجرپذیری است سخن می گوید این سئوال به اذهان متبادر میگردد که فلسفه بارگذاریهای جدید صنعتی در این شهرستان و احداث شهرک صنعتی احمدآباد با آن وسعت و عظمت چیست؟
و آیا احداث این شهرک موجب تشدید مهاجرتها به این شهر و تداوم مشکلات مترتب بر آن نخواهد شد؟ آنهم در حالیکه منابع آبی این شهرستان نیز با محدودیت های جدی روبرو هستند.

همه ما می دانیم که چرخ این صنایع برای چرخیدن ، از یکسو نیاز به آب داشته و از سوی دیگر، سیل مهاجران جدید نیز بی نیاز از آب نخواهند بود، بنابراین در شرایطی که برای تامین آب شرب جمعیت فعلی شهر، متوسل به دهها کیلومتر لوله کشی از سد کوچری و تحمل صدها میلیارد تومان هزینه گشته ایم مجددا به پله اول بازخواهیم گشت و مشکلات ما تداوم خواهند داشت.

امید است این مختصر، از حیث تامل و تعمق در خصوص پیامدهای ناشی از بارگذاریهای جدید صنعتی در این شهرستان و چاره اندیشی در اینمورد، مورد عنایت قرار گیرد.