نادرشاه افشار  و قاسمعلی خان کوسه لر

نادرشاه افشار و قاسمعلی خان کوسه لر

نادر و قاسمعلی خان کوسه لر

نادرشاه افشار و قاسمعلی خان کوسه لر

نادر در بغداد است و شاکیان اصفهان به حضورش شرف یاب گردیده اند و شکایت و قولی را که نادر نایب السلطنه به آنان داده بود خاطر نشان شدند.به دستورنادر قاسمعلی خان سرکرده ایل شاهسون بغدادی از طایفه (کوسه لر) به بغداد احضار شد.
به ترتیب در دو جلسه پی در پی قاسمعلی خان محاکمه گردید محاکمه اول افرادی که در ان حضور دارند نادرپسر شمشیرقاضی و عدالت گر میرزا مهدی خان شقاقی وزیر نادر میرزا شاهد جریان و قاسمعلی خان سرکرده ایل شاهسون بغدادی به عنوان متهم و ریش سفیدان طایفه (دوگر) از بخش (آرخلو) ایل شاهسون بغدادی شاکیان و اتهام تجاوز به مال و حشم و اعمال زور و تعدی از طرف قاسمعلی خان نسبت به ایل شاهسون.
نادر دستور به دار اویختن قاسمعلی خان را صادر نمود در صورتی که قاسمعلی خان خود را از اتهاماتی که به او زده بودند تبرئه کرده بود اما او همچنان روی تصمیم خود مصمم بود تااینکه نادر از تصمیم خود پشیمان شد و قاسمعلی خان را بخشید ؛ قاسمعلی خان جان خود را مدیون میرزا مهدی خان میداند.
قاسمعلی به وسیله میرزا مهدی خان وزیر که شیفته شهامت جسارت شجاعت و سیاست سرکرده بی ایل؛ایل شاهسون گردیده بود وی را با پله های ترقی حکومتی و سیاسی کشور ایران و دولت نادر اشنا ساخت.
این جوان به علت سیاست شعور و فهم ذاتی در مدت زمانی که نادر در عراق توقف داشت و به استراحت و رتق وفتق امور میپرداخت نردبان ترقی را پیمود و از ان به وسیله میرزا مهدی خان شقاقی به نرمی و چابکی بالا و بالاتر رفت و میرآخور مخصوص نادر گردید.