آیت الله خاتمی:چهار اصل جمهوریت، اسلامیت، ولایت فقیه و مذهب رسمی کشور غیرقابل تغییر است

آیت الله خاتمی:چهار اصل جمهوریت، اسلامیت، ولایت فقیه و مذهب رسمی کشور غیرقابل تغییر است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: با اینکه مسأله رجوع به آرای همگانی یا رفراندوم در قانون اساسی آمده است اما چهار اصل جمهوریت، اسلامیت، ولایت فقیه و مذهب شیعه جعفری اثناعشری مشمول رفراندوم نمی شوند و غیر قابل تغییر به شمار می آیند.

به گزارش ایرنا، آیت الله «سید احمد خاتمی» در سخنانی که شنبه شب پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در جمع نمازگزاران مسجد انقلاب اسلامی به مناسبت سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی، عنوان کرد، افزود: هرکسی که می خواهد التزام عملی به قانون اساسی داشته باشد باید ولایت فقیه را قبول کند.

وی افزود: در پرونده برخی از کاندیداهای انتخابات ده ها مورد مخالفت با ولایت فقیه یا زندان های چندساله به جرم فتنه آفرینی وجود داشت که نشان می دهد اعتقاد و التزام به این اصل قانون اساسی تا چه حد اهمیت دارد.

امام جمعه موقت تهران گفت:ولایت فقیه یک تز نیست بلکه یک قانون است و در اصول ششم، یکصد و یازدهم و یکصد و دوازدهم مندرج است و کسی که این اصل را نپذیرد یعنی قانون اساسی را قبول ندارد.

وی گفت: البته اداره کشور به اتکا آرای مردم و توسط ولایت فقیه از سوی منتخبین مردم در مجلس خبرگان رهبری انجام می شود اما باید بدانیم که مشروعیت ارکان مخالف کشور به واسطه اصل مترقی ولایت فقیه است.

آیت الله خاتمی ادامه داد: مقام رئیس جمهور که منتخب مردم است، در اصل پس از اجرای مراسم تنفیذ رسمیت می یابد و این مسأله پیشنهاد آیت العظمی شیخ لطف الله صافی بود که به تایید مجلس خبرگان رهبری قرار گرفت؛ بنابراین همه مشروعیت رئیس جمهور از ولایت فقیه است.

وی افزود: در مورد مجلس شورای اسلامی نیز وضع به همین گونه است و تا زمانی که ۶ فقیه و ۶ حقوقدان شورای نگهبان که منصوب ولی فقیه هستند، منتخبین را تایید نکنند مشروعیت نخواهند یافت.

به گفته این عضو مجلس خبرگان رهبری، مشروعیت قوه قضاییه هم با ولایت فقیه است و تا زمانی که حکم از طرف ولایت به ریاست قوه داده نشود، قضاوت هیچ‌یک از قضات مشروعیتی ندارد.

وی تاکید کرد: همه جای کشور مشروعیتش به ولایت فقیه گره خورده است و ولی‌فقیه را هم مردم با واسطه و از طریق مجلس خبرگان رهبری طبق قانون اساسی تعیین می کنند.

آیت الله خاتمی گفت: باید به اعضای مجلس خبرگان اول سلام و درود فرستاد که انتخابی بسیار دقیق و درست داشتند و بنده بعنوان عضو این مجلس که سالها تجربه دارم، عرض می کنم که اعتبار انتخاب سال ۱۳۶۸ روز به روز بیشتر شد و امروز اعضای مجلس خبرگان معتقدند که لباس رهبری فقط به قامت آیت الله خامنه ای زیبنده است.

وی اظهار کرد: در طول بیش از ۴۳ سال حیات انقلاب اسلامی چه در زمان امام راحل و چه هم اکنون، موفقیت های ما مرهون پیروی از اسلام و دستورات ولایت بوده است و هر جا ناکامی بوده یا به اسلام عمل نکردیم و یا به فرمایشات امام راحل یا رهبر معظم انقلاب عمل نکردیم.

امام جمعه موقت تهران گفت: هرگاه از این اصول (اسلام و ولایت فقیه) اطاعت عملی کردیم، سربلند و هرجا اطاعت عملی نکردیم دچار مشکلاتی شدیم.

وی با تسلیت سالروز ارتحال ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی، گفت: ارادتی که امروز مردم کشور نسبت به امام راحل ابراز کردند، از جنس محبت به اباعبدالله (ع) است و شاهد بودیم که سراسر کشور حتی در روستاها هم برای امام آیین های سوگواری برگزار کردند.

وی تاکید کرد: امروز مصادف با پنجاه و نهمین سالگرد قیام خونین پانزده خرداد است که در اصل خاستگاه انقلاب اسلامی محسوب می شود و شهدای این میدان مهم در اوج غربت و مظلومیت بذر انقلاب را نشاندند و خون‌ها جوشید و حاصلش سرنگونی رژیم ضد استقلال، فاشیستی و طاغوتی شاه بود.

آیت‌الله خاتمی گفت: قیام ۱۵ خرداد با مناسبت هایی چون قیام ۱۹ دی سال ۵۶ و ۲۲ بهمن ۵۷ در عنصر تبعیت از ولایت فقیه مشترک هستند و این قیام خونین را دفاع از ولایت آفرید و مردم شهرهای قم، تهران و ورامین زمانی که شنیدند امام را دستگیر کردند، خود را فدای ولایت کردند.

وی افزود: تولد دوم انقلاب اسلامی در روز نوزدهم دی سال ۱۳۵۶ بود که باز هم بر اساس تبعیت از ولایت شکل گرفت و در پی اهانت به امام راحل در یکی از روزنامه ها، مردم راهپیمایی کردند و ده‌ها نفر به شهادت رسیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: امام خمینی (ره) ۱۰ سال ولایت فقیه را تبیین کرد و تا زمانی که از دنیا رفتند، رهبر و ولی فقیه بودند و از زمان پیروزی انقلاب تاکنون ولایت فقیه کشور را نگه داشته است.

وی با یادآوری جمله تاریخی امام راحل مبنی بر اینکه پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا کشور آسیب نبیند، تاکید کرد: اگر حمایت از ولایت کمرنگ شود، آسیب خواهیم دید.

وی گفت: برخی چهره‌های منفور در درون کشور با ابراز مخالفت قصد شکستن حریم ولایت را دارند و در فضای مجازی با حمایت غربی ‌ها در پی ضربه به انقلاب هستند اما نظام به آنها هیچ توجهی ندارد زیرا در فضای حقیقی جرات هنجارشکنی ندارند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این افراد به نیکی می‌دانند که زندگی پر از امنیت امروزشان مدیون ولایت است اما باز هم تخریبگری را در پیش گرفته اند و به نوعی در مقابل دین ایستاده اند.

به گفته او،رهبر معظم انقلاب از سال ۸۸ تاکنون چند واژه از جمله فتنه، نفوذ، بصیرت و جهاد تبیین را بارها را به کار بردند که لازم است همگان در این واژگان که برگرفته از فرهنگ ولایت است، دقت کنند و مراقب باشیم که از ناحیه فتنه گران، نفوذی ها و جریان نفاق آسیب نبینیم.

وی همچنین جهاد تبیین را به معنای روشنگری در همه عرصه های مختلف دانست و بر ضرورت اجرای این مهم به خصوص در مواجهه با آلودگی و دروغ های فضای مجازی از سوی همگان تاکید کرد.