آقای نماینده ! نگاهتان به کجاست ؛ افغانستان یا ژاپن ؟

آقای نماینده ! نگاهتان به کجاست ؛ افغانستان یا ژاپن ؟

آقای نماینده ! نگاهتان به کجاست ؛ افغانستان یا ژاپن ؟

نماینده محترم ساوه و زرندیه پیشنهاد کرده اند که همانند مردم افغانستان ، از خودروهای مستعمل خارجی استفاده کنیم!

بنظر می رسد که برادرم جناب آقای مهندس منصوری با ارائه چنین پیشنهادی ، تلویحا قصد اعتراض به عملکرد خودروسازان داخلی را داشته اند ، اما لازم است دقت کنند که اعتراض ، نباید موجب وهن معترض شود.

ایشان باید بدانند که تفکر توسعه ای و پویا اقتضا می کند که همواره جلوی « ما نمی توانیم ! » صف آرایی و مقاومت کنیم و به جای آنکه به درّه بیندیشیم ، در فکر فتح قله باشیم و بر رفع موانع و غلبه بر مسیر صعب اصرار بورزیم.

به راستی ، اگر در ۴۰ سال سپری شده از انقلاب اسلامی ، قوه عاقله کشور در مواجهه با هر ناکامی و ناتوانی فورا به الگوی افغانستان ، جیبوتی ، اتیوپی و… می اندیشید ، آیا امروز در عرصه پزشکی ، نانو ، هوا فضا ، صنایع موشکی و نظایر آن به چنین پیشرفت های چشمگیری دست می یافتیم ؟

به طور مثال اگر امروز شاهد نابسامانی در صنعت خودروسازی هستیم ، آیا بهتر است بر رفع نقایص و کاستی های گریبانگیر این صنعت پافشاری کنیم یا اینکه عقب نشینی کرده و مغلوب مشکلات شویم ؟

آیا نماینده محترمی که می تواند با استفاده از اختیارات وسیع نمایندگی ، طرحی جامع و عالمانه را در راستای پیشرفت صنعت خودروسازی به صحن مجلس ارائه کند و یا اینکه برای تدوین یک لایحه کارشناسی ، نظرات خود را به هیئت دولت عرضه نماید ، حق دارد که از اِعمال اختیارات قانونی خویش امتناع کرده و تنها مصاحبه و مناظره را پیشه خود سازد و به الگوی استفاده از خودروهای مستعمل خارجی همانند کشور افغانستان بیندیشد؟!

تفکر پیشرفت و توسعه یعنی اینکه در اندیشه رسیدن به صنعت خودروسازی آلمان ، آمریکا ، فرانسه و ژاپن باشیم ، نه آنکه به استفاده از خودروهای مستعمل خارجی فکر کنیم تا در پس چنین تفکری ، ناخواسته به دنیا اعلام کنیم « ما نمی توانیم ! »

کیست که نداند ، صنعت خودروسازی کشور گرفتار تفکرات توسعه نیافته است ؛ تفکری که از در جا زدن و حتی عقبگرد احساس خطر نمی کند و با دست پر به استقبال بحران نمی رود و همواره بعد از بروز بحران ، آژیر خطر می کشد و راه کارهای مقطعی و مسکّنی ارائه می کند! پس چه خوب است که جناب آقای منصوری به عنوان یک مدیر خوش فکر ، به مقابله با چنین تفکراتی برخیزند.

به هر روی ، برای تغییر افق دید خود از افغانستان به ژاپن ، باید نظام فکری مان را تغییر دهیم و به پیشرفت بیندیشیم ، نه پسرفت !

روح الله عالم زاده
مدیر مسئول نشریه پیام ساوه
۲۱ آذرماه ۱۳۹۷