پاسخ قاطع و صریح مهندس حسینی به برخی فضاسازی های رسانه ای

پاسخ قاطع و صریح مهندس حسینی به برخی فضاسازی های رسانه ای

 پیش نیاز نقد، آگاهی کامل نسبت به موضوع و انصاف است

به گزارش نارستان، مهندس سیدمهدی حسینی، شهردار ساوه در پیامی که به منظور تنویر افکار عمومی شهروندان شریف ساوجی اعلام شده، عنوان کرد:

« امام على (ع) می فرمایند: اَلانصافُ أَفضَلُ الفَضائِلِ؛ انصاف، برترین ارزش هاست.

در روزهای اخیر طرحی از سوی شهرداری ساوه به اجرا گذاشته شد تحت عنوان شناسایی متقاضیان مسکن(طرح مسکن شهروند) و بیشتر برمبنای شناسایی افرادی که بضاعت مالی برای تامین مسکن ندارند، در دستور کار قرارگرفت.

در این میان شاهد واکنش های رسانه ای در فضای مجازی نسبت به این اقدام بودیم که برخی واکنش ها بر پایه آگاهی و اطلاع کامل از موضوع و همچنین اخلاق و انصاف نبود؛ در ادامه این مطلب، دور از آگاهی و انصاف بودن واکنش های مذکور، برای مخاطبان آشکار و اثبات خواهدشد.

سیاست گذاری مسكن از تكالیف مهم شهرداری ها است و نیازسنجی مسكن از پیش نیازهای سیاستگذاری در فروش تراكم، صدور پروانه های انبوه سازی، تغییر كاربری و تفكیك اراضی است. امروز كه با تحریم و فشار اقتصادی استكبار جهانی روبرو هستیم نباید نسبت به مشكلات معیشتی و مسكن شهروندان بی تفاوت باشیم و با بهره گیری از تجربیات گذشته و بهبود روش ها می توان با همكاری و تعامل چهارجانبه دولت، شهرداری ها، بانك ها و انبوه سازان اقدامات بزرگی در راستای رفع مشكل تامین مسكن و ایجاد اشتغال انجام داد كه نیازمند تلاش، تدبیر و شجاعت بزرگمردان عرصه خدمت است.
پروژه مسكن مهر كه طی سال های ٨٧ تا ٩٢ به انجام رسید، در ساوه احداث حدود ٤٥٠٠ واحد مسكونی را به دنبال داشت و هر چند از نواقص فنی و اجرایی برخوردار بود، ولی از نظر اجتماعی و اقتصادی یك اقدام بزرگ در تولید مسكن و اشتغال كشور بود كه در زمان خود توانست حداقل های مسكن ایمن را برای اقشار ضعیف تأمین كرده، بیش از ١٥٠٠٠ نفر را در ساوه اسكان دهد و بیش از ٣٢٠٠٠شغل ایجاد كند.

شهرداری و شورای اسلامی شهر ساوه با آگاهی و اشراف كافی به قوانین و وضعیت مسکن این شهر، تصمیم جدی بر تولید مستقیم سالیانه تعداد محدودی واحدهای مسكونی و تجاری با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران بخش خصوصی و حمایت دولت در املاك خود دارد و از میان ثبت نام كنندگان طرح مسکن شهروند، افراد واجد شرایط انتخاب و به سازندگان معرفی خواهند شد. دز همین راستا از ابتدای مهرماه ۹۸، فروش تراكم مازاد بر سه طبقه در اجرای قانون پیش فروش ساختمان و ماده ٢٢ ذیل آن برای انبوه سازانی میسر است كه اقدام به عضو گیری از متقاضیان مسكن و تنظیم قرارداد در دفترخانه اسناد رسمی با دریافت شناسنامه فنی ساختمان از سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری مینمایند.

اما در این میان منتقدان لازم است به سوالاتی در ذهن خود پاسخ دهند که آیا بعد از برگزاری ٨١ جلسه ملاقات عمومی شهردار با شهروندان ساوجی در كمتر از ٢ سال و مراجعه بیش از ٥٠٠٠ شهروند متقاضی با حداقل مساحت ممكن زمین، نباید برای رفع مشكل آنها یك اقدام جدی كرد؟

تا چه زمان در شهر ساوه باید شاهد گسترش سكونت گاه های غیررسمی باشیم و مدیریت شهری ناچار به صرف هزینه های میلیاردی جهت ساماندهی این مناطق باشد؟

تاچه زمان باید برخی مردم بدون آگاهی از قوانین و مقررات در حاشیه شهر مسکن بسازند و شهرداری تخریب كند؟

بهتر است همه كارشناسان امر، به جای نگرانی از اقدام مقدماتی شهرداری و شورای اسلامی شهر در رابطه با طرح مذکور، به صورت مساله دقت كنند و به دنبال نگرانی در مورد رفع نیاز مسكن اقشار ضعیف جامعه و پایان بخشیدن به چالش آلونك سازی و تخریب ثروت های ملی باشند.

هم اکنون بیش از ٤٠ درصد سكونتگاه های شهر ساوه غیررسمی هستند كه طی ٢٠ سال گذشته به دلیل عدم توجه به تأمین زیرساخت های لازم در تولید زمین و مسكن شكل گرفته اند. در طرح جامع مصوب سال ٨٩ شهر ساوه، حدود ٧٠٠ هكتار زمین به محدوده قانونی شهر افزوده شد كه كمتر از ٣٠٠ هكتار آن مسكونی بوده، لكن از این ٣٠٠ هكتار مساحت مسكونی نیز بیش از ٢٠٠ هكتار آن اراضی ملی است كه با گذشت حدود ١٠ سال از تصویب طرح، این اراضی هنوز توسط دولت (اداره كل راه و شهرسازی) وارد چرخه واگذاری و تولید مسكن نشده و اثرات مخرب آن را می توان امروز در توسعه محلات غیررسمی شهر شاهد بود.

ای كاش دوستان نگران از این اقدام درست كه با مجوز شورای اسلامی شهر و با تشویق و حمایت قاطع بالاترین مقام اجرایی شهرستان یعنی فرماندار، در مرحله اول فقط به منظور نیازسنجی مسكن و اعلام وضعیت نابسامان مسكن شهر ساوه به مقامات ارشد استان و اتخاذ تدابیر جدی و لازم در ستاد بازآفرینی استان صورت پذیرفته، یك بار در جلسات ملاقات عمومی شهردار حضور داشتند تا از نزدیك وضعیت بحرانی درخواست های مردمی برای ساخت مسكن در اراضی حاشیه شهر با كاربری باغات و فضای سبز و كشاورزی و اراضی ملی را مشاهده می کردند…

از اصحاب رسانه شهرستان انتظار داریم قبل از فضاسازی و ایجاد شبهه در ارتباط با اقدامات مدیریت شهری، از كم و كیف موضوع اطلاعات لازم را دریافت كنند و جهت تحقق این كار بزرگ همكاری نمایند.

در پایان یادآور می شوم هر چند خیل عظیم ثبت نام كنندگان مسكن شهروند (ارزان قیمت) در مراحل بعدی به تعداد واقعی تر كاهش خواهد یافت اما این واقعیت هشداری جدی به متولیان تأمین مسكن در شهر ساوه برای تلاش و تدبیر بیشتر جهت تولید زمین و ساختمان با كاربری مسكونی و جلوگیری از شكل گیری سكونتگاه های غیر رسمی در حاشیه شهر طی سال های آینده است.

ضمناً كلیات این طرح در حاشیه افتتاح پروژه های دهه فجر سال ٩٧ در حضور جناب دكتر میرزایی، فرماندار ساوه و جناب مهندس آقازاده، استاندار مرکزی مطرح و به طور ویژه در مورد شهر ساوه با استقبال و موافقت ایشان مواجه شد كه بسته پیشنهادی طرح همراه با آمار دقیق متقاضیان مسكن و مجوز شورای اسلامی شهر، به ستاد بازآفرینی استان برای تصویب نهایی ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است تمامی فرم های ثبت نام درج شده در این مرحله فقط به منظور نیازسنجی است که تا ١٥ مرداد ماه خاتمه می یابد و تا صدور مجوزهای قانونی هیچگونه وجهی از شهروندان دریافت نخواهد شد.»