همایش روز هنر انقلاب اسلامی در ساوه

همایش روز هنر انقلاب اسلامی در ساوه

همایش روز هنر انقلاب اسلامی

 

۲۹/۲/۴۰۲

 

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه

حسین محمودی فر رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه از برگزاری همایش روز هنر انقلاب اسلامی خبرداد و بیان داشت: این همایش به مناسبت بزرگداشت سالگرد شهادت شهیدآوینی و ارج نهادن به روز هنر انقلاب اسلامی با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رحیمی،امام جمعه ساوه- جناب سرهنگ مهدی،فرمانده سپاه- جناب سرهنگ رنجبر،جانشین فرماندهی سپاه- حجت الاسلام محمدی،نماینده ولی فقیه در سپاه ساوه- اعضاء شورای شهر-پیشکسوتان و هنرمندان در روز دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۳۰/۱۷ در محل سالن شهیدآوینی برگزار گردید.

دکتر رحیمی امام جمعه شهرستان ساوه در این همایش ابراز داشت:انسان موجودی است که از روح خداوند در او دمیده شده است و خداوند با نظم و ترتیب اعضاء بدن انسان را آفریده و بزرگترین هنرمند جهان هستی ذات احدیت است.

دکتر رحیمی افزود: هنرمندان بایستی با الگو گرفتن از شهیدآوینی و حضرت یوسف(ع) هنرنمایی کنند.هنریوسف در این بودکه هفت سال قحطی کشور را مدیریت کرد بدون اینکه آسیبی به کسی برسد.

امام جمعه افزود:شهید آوینی ازشخصیت هایی است که به فرمان امام و سپس مقام معظم رهبری به ثبت وقایع خبری در مجموعه ارزشمندی به نام روایت فتح پرداخت با انتشار ارزشمند علمی و ادبی در زمینه های گوناگون،اندیشه والای خویش را ثبت کرد. ازنکات بارز زندگی این شهید که کمتر مورد دتوجه قرار گرفته تحولات روحی ایشان پس از دیدار با امام است که مسیر زندگی او را تغییر می دهد او را به جبهه های جنگ روایت فتح و سرانجام شیرین شهادت را می رساند.

سینا دلشادی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در همایش هنر انقلاب اسلامی اظهار کرد: بزرگترین خدمتی که انقلاب اسلامی به هنر و هنرمندان کرد، بازگرداندن آن به دین و دامن مردم بود.

وی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی هنر مکتبی،دارای جهان بینی و ایدئولوژی شد، افزود: همه فعالان در عرصه هنر باید امثال شهید آوینی را الگوی خود قرار دهند و هنرمند درون خود را پالایش کنند تا به رسالت بزرگی که بر دوش دارند، به خوبی عمل کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: هنرمند باید برای قدردانی از این موهبت یعنی هنری که در اختیار دارد، آن را برای جلب رضایت الهی به کار گیرد و در هر بخشی که فعالیت می‌کند به دنبال ارائه بهترین اثر باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ سه موضوع بعنوان اولویت های راهبردی مد نظر قرار دارد، گفت: یکی از مهمترین اولویت های این اداره کل حوزه هویت است که هم در بحث هویت ملی و دینی و هم انقلابی توجه ویژه به آن خوهد شد چراکه استان ما استان مفاخر و مشاهیر و نام آوران است و میتوان از این ظرفیت مهم برای بازشناسی هویت جوانان و نسل جدید بهره برد.

دلشادی خاطرنشان کرد: دومین اولویت در حوزه سبک زندگی ایرانی و اسلامی است و به این قاعد هستیم که باید یک برش هنری به این موضوعات داشته باشیم لذا حمایت از هنرهای آئینی، سنتی و هنرهایی که در حال موزه ای شدن هستند در حالی‌که می‌توانند محمل ارزشمندی برای انتقال ارزش های انقلابی و اخلاقی باشند در سالجاری در ظل توجهات ویژه قرار دارد.

این مقام مسئول پیوست فرهنگی را دیگر اولویت مهم در سالجاری خطاب کرد و گفت: یکی از وظایف مهم شوراهای فرهنگ عمومی شهرستان های استان، پرداختن به موضوع پیوست فرهنگی است چراکه این استان یک استان صنعتی بوده و نیاز است در حوزه فرهنگ بیش از پیش اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: همانطوری که مقام معظم رهبری این سال را با شعار مهار تورم و رشد تولید نامگذاری کردند، در عین حال تاکید کردند که پرداختن به حوزه های اقتصادی و صنعتی نباید موجب غفلت از بحث فرهنگی باشد لذا موضوع پیوست فرهنگی باعث میشود به اثرات و تبعات فعالیت ها در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بیشتر توجه کنیم تا متغیرهای دخیل و اثرگذار در حوزه فرهنگ را کنترل و به رشد و بالندگی برسانیم.

جناب سرهنگ مهدی در همایش روز هنرانقلاب اسلامی ابراز داشت: هنرمند واقعی خداونداست و هنرمندبایستی کارارزشی انجام دهد و درخدمت هنر اسلامی باشد.شهیدآوینی یک مکتب خانه است شهیدآوینی با معرفی هنر انقلابی به سیّد اهل قلم معروف شد.

وی افزود:شهیدآوینی کار را برای خدا انجام داد.زمانی که کار برای خدا باشد قدرت پیدا می کند و انسان ها را یک قدم به خدا نزدیک می کند. هنر درست ؛ انسان تربیت می کند و به کمال می رساند.

سرهنگ مهدی گفت: هنر اگر برای هنر نباشد برای هیچ چیز دیگر هم نباید باشد جز عشق به خدا بد فرجامی به بار می آورد. زمانی که به هنرمند توصیه می شود بیایید هنر ارزشی و دینی انجام دهید.علاقه نشان نمی دهد و تعهد هنری ندارد و به انزوا کشیده خواهد شد . اما اگر هنرمند برای عشق خدا قدم بردارد و به خلق آثار هنری بپردازد تعهد می آورد و پیام رسیدن به کمال انسانی را به دیگران می رساند.

سرهنگ مهدی افزود:حضرت امام خمینی(ره) فرمودند هنری زیبا و پاک است که به دنبال رفاه و تجمل نباشد و باعث پیشرفت اسلام باشد و در جامعه روشنگری بوجود آورد.

درپایان تجلیل از ۷ نفر اصحاب فرهنگ و هنر و مراسم افطاری از دیگر برنامه های دیگر این همایش بود.