شرایط زندگی در سال ۱۳۳۷در مرق یکی از روستاهای ساوه|سکونت در یکی از روستاهای ساوه به نام مرق در سال ۱۳۳۷

شرایط زندگی در سال ۱۳۳۷در مرق یکی از روستاهای ساوه|سکونت در یکی از روستاهای ساوه به نام مرق در سال ۱۳۳۷

شرایط زندگی در سال ۱۳۳۷در مرق یکی از روستاهای ساوه

سکونت در یکی از روستاهای ساوه به نام مرق در سال ۱۳۳۷

 

تابستان سال ۱۳۳۷ گذشت و مهر ماه رسید مجددا به همان محل سابق خود مرق رفتم.

سرگرمی ام در ان شبهای طولانی در ان دیار غربت و غیر همزبان مطالعه ی کتاب بود مخصوصا کتابهای ادبی و تاریخ و ثبت برگزیده ی اشعار متقدمان . چون به تاریخ ادبیات علاقه داشتم سال تولد و فوت شعرا را غالبا در قالب تک بیتی و گاهی در دو بیت به نظم در می اوردم و حفظ می کردم . در اینجا ابیاتی را که در ذهنم مانده می اورم*

(۱)

سعدی ان مرد سخندان چو وفاتش خواهی                     هست ششصد نود و یک ز بعد هجری

(۲)

مثنوی صحبت نامه بود اثارش                                       به شرفدین پسر صاحب دیوان دادش

شرفدین مقصود شرف الدین است.

چنانکه ملاحظه می شود این ابیات از نظر قافیه اشکال دارد . و همچنین دو بیت همام با هم یک وزن نیستند .

(چون در ان زمان فن عروض و قافیه نمی دانستم).

(۳)

محمود شبستر که بود عارف ایران                              فوت او در سنه هفتصد و دو ده می دان

مثنوی گلشن راز است و را اثارش                              طبع ان مثنوی اش هفتصد و هفده بر خوان

(۴)

سلمان ساوجی که بود ساوه خاک او                         در هفت و هفت و هشت بشد جان پاک او

(۵)

خسرو امیر دهلوی ان شاعر هندوستان                       در ششصد و پنجاه و یک امد به دهلی در جهان

هندی به من گفت نعمتی فوت امیر خسرو بگو              گفتم که در هفت بیست و پنج روحش برفت اندر جنان

(۶)

محمد مولوی بلخی همان ملای رومی است                  بیامد ششصد و چار به ششصد هفت و دو رفت

۶۷۲

معلوم است که (است) را با (رفت) نمی توان قافیه کرد.